torstai 6. toukokuuta 2010

Kuka olen?

Olen ajatellut aloittaa blogin. En ole koskaan ennen kirjoittanut blogia, joten voisi sitäkin kokeilla. Haluan käsitellä omia havaintojani itsestäni ja ympäröivästä maailmasta. Toivon, että jos satut lukemaan näitä kirjoituksia antaisit kommenttia ja jakaisit omia näkemyksiäsi aiheista.

 

Joten blogi lienee hyvä avata kertomalla: kuka minä olen?

 

Kuka minä olen? Jos, kysymykseen paneutuu syvemmin, en taidakaan voida antaa yksiselitteistä vastausta.Se on elämämme suurimpia kysymyksiä, se käsittelee elämän itsensä luonnetta.

Voin toki kertoa että, olen nimeltäni Jukka Palonen ja olen valmistunut tietojenkäsittelyn perustutkinnossa, harrastan kamppailulajeja, pidän Bob Dylanin musiikista ja että, olen suomen kansalainen.Tai, että luoneeltani olen sitä tai tätä.Myös teillä, ihmisillä, jotka ovat tavanneet minut lienee tietty käsitys minusta.Olette saattaneet luoda mielikuvan minusta aikaisempien kokemustenne ja  uskomustenne pohjalta.

Eivätkö ihmiset yleensä ensikertaa tavatessaan, helposti luo kuvaa toisesta tämän vaatteiden, ulkonäön, mielipiteiden johdosta jne.

Mutta, eikö tuo kuva ole auttamattoman rajoittunut?

Onko teille käynyt koskaan niin että, tuo kuva jonka olette luoneet toisesta, oittautuukin ennen pitkää enemmän tai vähemmän paikkaansa pitämättömäksi? Kirjoittajalle on tapahtunut näin useasti.Siis kuva jonka olette luoneet jostakin henkilöstä osoittautuukin vääräksi?

Entä oletteko luoneet kuvia itsestänne, jotka ovat nekin osoittautuneet vääriksi, TODELLISEN itsenne suhteen?Oman itsestänne muodostamanne kuvanne ja todellisen itsenne välillä vallitsee ristiriita.Silloin heränee kysymys, miksi luoda kuvia ollenkaan?

 

Mitä sitten on todellinen "itse"?

Teillä on nimi ja historianne.Ovatko ne itseä? Sanotte olevanne Suomalainen.Mutta, olette myös eurooppalainen.Sanotta olevanne maalari, mutta harrastatte kalastusta. Eikö teitä silloin voi kutsua myös kalamieheksikin? Mistä tahansa luottekin identiteettinne, onko tuo identiteetti todellinen itsenne?

Missä  sijaitsee todellinen itse? Jossain aivojen -osassa, kallon sisällä?En tiedä oletteko koskaan ajatelleet näin syvästi mutta, kun katsomme itseämme, emmekö huomaa luoneemme paljon kuvia itsestämme, mutta se todellinen "itse" tuntuu pysyvän silti ulottumattomissa, tuntemattomana, nimeämättömänä, niin muille kuin itsellemmekin.

 

Itsensä tunteminen on viisauden alkua. Sitä tuntemusta ei kukaan toinen voi antaa. Se on tehtävä itse. Vaikka, voittekin käyttää vuorovaikutusta peilinä, tuo peilin käyttäminen on teistä itsestänne kiinni, haluatteko oppia itsestänne, vai pelkäättekö sitä mikä peilissä näkyy ja pakenette.

Vai haluatko ymmärtää "Sen mikä on".


 

 

"K. Kuinka saavutan Itsen?

 

"Ei ole mitään saavutettavaa. Jos Itse voitaisiin saavuttaa, se merkitsisi, että Itse ei ole tässä ja nyt, vaan on saavutettavissa vasta myöhemmin. Mikä saavutetaan, myös kadotetaan. Se ei siis ole pysyvää. Mikä ei ole pysyvää, ei ole tavoittelemisen arvoista. Niinpä sanon ettei Itseä saavuteta. Sinä olet Itse. Sinä olet jo Se."

 

-Ramana Maharshi

1 kommentti:

  1. Kuka minä olen?On ensimmäisinä elinvuosinani jo ollut kysymyksenäni?Viisivuotiaana ensikerran.Kukaan ei vastannut minulle ei kukaan osannut vastata ,koska tiesin nimeni ikäni osoitteeni ja minkä näköinen olen.
    En tule ehkä koskaan käsittämään miksi niin pieni lapsi voi kysyä sellaista.Toinen kysymykseni oli?Onko tämä totta?Olenko olemassa?Siihen sain vastauksen;nipistä itseäsi.
    Aloin pelätä ja paeta sitä minää mitä en tuntenut eikä kukaan muukaan ,todellisesti.Takerruin valheminään,esittämiseen."Kuinka saavutan Itsen"?Siis MINÄ olen jo SE?

    VastaaPoista